INFORMACJA O ZASADACH SKŁADANIA I ROZPATRYWANIA REKLAMACJI ORAZ ZGŁOSZEŃ O TRANSAKCJACH NIEAUTORYZOWANYCH W MEANDER BANK SPÓŁDZIELCZY W KRZYŻANOWICACH
NAZWA BANKU
Meander Bank Spółdzielczy w Krzyżanowicach
ul. Tworkowska 12
47-450 Krzyżanowice
adres mailowy: info@meanderbank.pl,
strona internetowa: www.meanderbank.pl
DANE KONTAKTOWE
W sprawach skarg i reklamacji przyjmują pracownicy obsługi Klienta - w godzinach pracy Banku:
- Meander Bank Spółdzielczy w Krzyżanowicach - Centrala
ul. Tworkowska 12
47-450 Krzyżanowice
tel. (32) 419 40 11
- Punkt Kasowy w Tworkowie
ul. Główna 48
47-451 Tworków
tel. (32) 419 62 19
- Punkt Kasowy w Chałupkach
ul. Raciborska 83
47-460 Chałupki
tel. (32) 419 32 81
- Punkt Kasowy w Raciborzu
ul. Częstochowska 8
47-400 Racibórz
INFORMACJA O ZASADACH SKŁADANIA I ROZPATRYWANIA REKLAMACJI W MEANDER BANK SPÓŁDZIELCZY W KRZYŻANOWICACH
Klient w Meander Bank Spółdzielczy w Krzyżanowicach będący konsumentem jest uprawniony do złożenia reklamacji, a Bank jest zobowiązany do jej rozpatrzenia według poniższych zasad:
- Klient powinien zgłosić reklamację do Banku niezwłocznie po uzyskaniu informacji o zaistnieniu okoliczności budzących zastrzeżenia. Bank rozpatruje reklamacje złożone przez Klientów Banku lub osoby działające w ich imieniu:
- 1) w przypadku Klientów indywidualnych w zakresie:
- transakcji płatniczych w terminie nie późniejszym niż 13 miesięcy od dnia zaistnienia zdarzenia,
- kredytów konsumenckich w terminie nie późniejszym niż 6/10lat* od dnia zaistnienia zdarzenia. *Terminy przedawnienia roszczeń wynoszą 10 lat dla spłat dokonanych przed 9 lipca 2018 r., 6 lat - dla spłat dokonanych po tej dacie.
- transakcji na instrumentach finansowych w terminie nie późniejszym niż 6 lat od dnia zaistnienia zdarzenia
- roszczeń związanych z prowadzonym rachunkiem bankowym oraz pozostałych typów skarg lub reklamacji w terminie nie późniejszym niż 2 lata od dnia zaistnienia zdarzenia.
- 2) w przypadku Klientów instytucjonalnych w zakresie:
- transakcji płatniczych w terminie nie późniejszym niż 1 miesiąc od dnia zaistnienia zdarzenia,
- kredytów w terminie nie późniejszym niż 3 lata od dnia zaistnienia zdarzenia,
- roszczeń związanych z prowadzonym rachunkiem bankowym oraz pozostałych typów skarg lub reklamacji w terminie nie późniejszym niż 2 lata od dnia zaistnienia zdarzenia.
- 1) w przypadku Klientów indywidualnych w zakresie:
- Reklamacja powinna zawierać zastrzeżenia związane z działalnością prowadzoną przez Bank wobec Klienta oraz dane adresowe Klienta. Klient powinien dołączyć wszelkie dokumenty związane z przedmiotem sprawy. Bank może zwrócić się do Klienta o uzupełnienie dokumentacji zgłaszanej reklamacji, w przypadku w którym uzupełnienie dokumentów warunkuje rozpatrzeniem reklamacji.
- Klient może złożyć reklamację w następującej formie:
- pocztą tradycyjną kierując pismo na adres korespondencyjny Banku:
ul. Tworkowska 12, 47-450 Krzyżanowice - telefonicznie lub pocztą elektroniczną (Tel. (32) 419 40 11, email: info@meanderbank.pl lub na skrzynkę ePUAP – wymagany jest podpis elektroniczny);
- pisemnie lub ustnie w każdej placówce Banku, w godzinach przyjmowania klientów.
- pocztą tradycyjną kierując pismo na adres korespondencyjny Banku:
- Bieg terminu rozpatrywania reklamacji rozpoczyna się w dniu jej wpływu do Banku.
- Klient uprawniony jest do złożenia reklamacji przez pełnomocnika, na podstawie prawidłowo sporządzonego pełnomocnictwa.
- Bank udziela odpowiedzi na reklamację w terminie:
- 15 dni roboczych od daty jej otrzymania dla reklamacji, związanej z realizacją zlecenia płatniczego oraz wydania karty płatniczej;
- 30 dni kalendarzowych od dnia jej otrzymania dla reklamacji niezwiązanej z realizacją zlecenia płatniczego oraz wydania karty płatniczej.
- 7 dni kalendarzowych od daty jej otrzymania dla reklamacji złożonej przez osobą niebędącą Klientem Banku.
W uzasadnionych przypadkach, gdy zachodzi konieczność przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i ww. terminy rozpatrzenia reklamacji nie mogą zostać dotrzymane, Bank przed upływem tego terminu, informuje Klienta o przyczynie opóźnienia ze wskazaniem okoliczności, które muszą zostać ustalone oraz przewidywanego termin udzielenia odpowiedzi.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 6. termin rozpatrzenia i udzielenia odpowiedzi przez Bank nie może być dłuższy niż:
- 35 dni roboczych dla reklamacji, związanej z realizacją zlecenia płatniczego oraz wydania karty płatniczej, w szczególności reklamacji kartowych rozpatrywanych przy udziale Visa lub MasterCard;
- 60 dni kalendarzowych od daty otrzymania reklamacji niezwiązanej z realizacją zlecenia płatniczego oraz wydania karty płatniczej oraz reklamacji otrzymanych od osoby niebędącej Klientem Banku.
- W przypadku braku odpowiedzi ze strony Banku w ciągu 30 dni od otrzymania przez Bank reklamacji lub brak przedstawienia uzasadnienia przekroczenia terminu na udzielenie odpowiedzi na zgłoszenie, wskazanego w ust. 6, reklamację uznaje się za rozpatrzoną zgodnie z wolą Klienta.
- Bank udziela odpowiedzi na reklamacje w formie papierowej lub za pomocą innego trwałego nośnika informacji z zastrzeżeniem, że udzielenie odpowiedzi na reklamację w wybranej formie nie może powodować wystąpienia ryzyka ujawnienia tajemnicy bankowej osobom nieuprawnionym.
- Bank nie pobiera żadnych opłat i prowizji za przyjęcie i rozpatrzenie reklamacji.
- Po otrzymaniu odpowiedzi na reklamację, Klient ma prawo do złożenia odwołania od decyzji Banku do:
- odwołania się do Zarządu Banku w terminie 7 dni od dnia otrzymania odpowiedzi na reklamację;
- zwrócenia się do Powiatowego lub Miejskiego Rzecznika Konsumenta (przysługuje Klientowi posiadającemu status konsumenta), adres strony internetowej: www.uokik.gov.pl;
- zwrócenia się do Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego, działającego przy Związku Banków Polskich w celu pozasądowego rozstrzygnięcia sporu (przysługuje Klientowi posiadającemu status konsumenta) w przypadkach roszczeń określonych w Regulaminie Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego, dostępnym na stronie internetowej Związku Banków Polskich, adres strony internetowej: www.zbp.pl;
- wystąpienia z wnioskiem do Rzecznika Finansowego na zasadach określonych w Ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym (w przypadku Klienta będącego osobą fizyczną) , adres strony internetowej:www.rf.gov.pl;
- wystąpienia do Rzecznika Finansowego o przeprowadzenie postępowania polubownego na zasadach określonych w Ustawie z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (w przypadku Klienta będącego osobą fizyczną), adres strony internetowej:www.knf.gov.pl/dla konsumenta/sad polubowny;
- wystąpienia z powództwem do właściwego miejscowo sądu powszechnego tj. Sądu Rejonowego w Raciborzu.
- Właściwym dla Banku organem nadzoru jest Komisja Nadzoru Finansowego z siedzibą przy ul. Pięknej 20, 00-549 Warszawa, adres korespondencyjny Urzędu: Komisja Nadzoru Finansowego, Plac Powstańców Warszawy 1, skr. poczt. 419, 00-950 Warszawa 1.
INFORMACJA O ZASADACH SKŁADANIA I ROZPATRYWANIA ZGŁOSZEŃ O TRANSAKCJACH NIEAUTORYZOWANYCH W MEANDER BANK SPÓŁDZIELCZY W KRZYŻANOWICACH
- Klient Meander Banku, (ma prawo do złożenia zgłoszenia wystąpienia nieautoryzowanej transakcji płatniczej, które Bank jest zobowiązany rozpatrzyć zgodnie zasadami określonymi w art. 46 Ustawy o Usługach Płatniczych (Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2018 poz. 1075.)
-
Klient może złożyć zgłoszenie wystąpienia nieautoryzowanej transakcji płatniczej w następującej formie:
- pocztą tradycyjną kierując pismo na adres korespondencyjny Banku: 47-450 Krzyżanowice, ul. Tworkowska 12;
- telefonicznie za pośrednictwem Infolinii, faksem, pocztą elektroniczną (dane kontaktowe dostępne są na stronie internetowej Banku);
- pisemnie lub ustnie w placówce Banku, przy czym przyjęcie zgłoszenia w formie ustnej wymaga potwierdzenia jej złożenia na formularzu zgłoszenia transakcji nieuprawnionej.
-
Klient powinien złożyć w Banku zgłoszenie wystąpienia nieautoryzowanej transakcji niezwłocznie po jej stwierdzeniu. Zgłoszenie takie musi zawierać:
- numer rachunku lub numer karty związanej z nieautoryzowaną transakcją;
- imię i nazwisko Posiadacza rachunku/ Użytkownika/ Użytkownika karty;
- datę dokonania transakcji płatniczej;
- oryginalną kwotę transakcji płatniczej;
- nazwę akceptanta lub bankomatu w przypadku transakcji dokonywanych kartą debetową;
- wskazanie powodu złożenia zgłoszenia;
- potwierdzenie czy Użytkownik/Użytkownik karty był w posiadaniu karty w chwili realizacji transakcji płatniczej, której dotyczy zgłoszenie;
- potwierdzenie czy transakcja na rachunku płatniczym była wykonana z należącego do Posiadacza/ Użytkownika karty urządzenia umożliwiającego dokonanie tej transakcji.
- W przypadku stwierdzenia przez Bank wystąpienia nieautoryzowanej transakcji, Bank niezwłocznie po stwierdzeniu wystąpienia nieautoryzowanej transakcji, to jest najpóźniej do końca kolejnego dnia roboczego, z wyjątkiem przypadku, w którym Bank ma uzasadnione i należycie udokumentowane podstawy, aby podejrzewać oszustwo, przywraca obciążony rachunek Klienta do stanu, jaki istniałby, gdyby nie miała ona miejsca.
- Bank udziela odpowiedzi na zgłoszenie wystąpienia nieautoryzowanej transakcji płatniczej w formie papierowej lub za pomocą innego trwałego nośnika informacji z zastrzeżeniem, że udzielenie odpowiedzi na zgłoszenie w wybranej formie nie może powodować wystąpienia ryzyka ujawnienia tajemnicy bankowej osobom nieuprawnionym niezwłocznie po zakończeniu postępowania wyjaśniającego.
- Właściwym dla Banku organem nadzoru jest Komisja Nadzoru Finansowego z siedzibą przy ul. Pięknej 20, 00-549 Warszawa, adres korespondencyjny Urzędu: Komisja Nadzoru Finansowego, Plac Powstańców Warszawy 1, skr. poczt. 419, 00-950 Warszawa 1.
Formularz Zgłoszenia Reklamacji w pliku PDF - pobierz tutaj.
Zgłoszenie Reklamacji Karty w pliku PDF - pobierz tutaj.
Zgłoszenie Reklamacji Nieautoryzowanej Transakcji Płatniczej w pliku PDF - pobierz tutaj.